16.2.12

Modegeschiedenis als inspiratiebron

De mode uit de historie heeft me altijd al aangesproken. Vroeger droomde ik al van de beroemde Sissi-jurken. Of stelde ik mezelf voor als middeleeuwse jonkvrouw met bijbehorende jurk. De ene jurk na de andere jurk tekende ik, schetsboeken vol.









Toen ik ouder werd bleef de modegeschiedenis me boeien. De focus verschoof naar de 20e eeuw. Ik begon vintage kleding te dragen en ik probeerde de jurkjes na te maken. Daarnaast verzamelde ik vintage naai- en breipatronen, zodat ik de modellen zelf na kon maken. 





Ik hou van de simpele maar elegante jurkjes uit de jaren 30 en 40. Maar ook de kenmerkende jurken uit de jaren 50 met strak bovenlijfje, wijde rok en petticoat vind ik prachtig. De grafische prints en de jurkjes uit de jaren 60 en 70 zijn eveneens geliefd. 





Ik maak niet alleen repro's, maar ik laat me ook door de modegeschiedenis inspireren als ik zelf kleding ontwerp.
Mijn eigen ontwerpen hebben vaak een knipoog naar het verleden.
Ook probeer ik de sfeer die bij een bepaald tijdsbeeld hoort te vertalen naar een ontwerp.


Nieuwsgierig geworden? In mijn volgende blogs zal ik mijn projecten en ontwerpen tonen.



No comments:

Post a Comment

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!