9.4.12

40s Lutterloh Skirt

I've been asked to write in Dutch again, therefore, starting today, I will write my blogs in both Dutch and English.

Ik ben gevraagd weer in het Nederlands te gaan schrijven. Vanaf vandaag, zullen mijn blogs zowel in  het Nederlands als in het Engels worden geschreven.


Back to the skirt! Terug naar de rok!




Today I finished the hand work on the 40s Lutterloh skirt. This was my first pattern drawn from the Lutterloh 1941 book I bought a while ago. Of course I wanted to start with one of the pretty dresses, but I thought it would be wise to begin with something easier. And it turned out to be a wise decision. The darts turnend out way too big and looked very ugly. To make the darts smaller and smoother I had to adjust the pattern a lot. But I'm happy with how the skirt looks now. I had scraps of fabric left and made a matching bow out of it.


Vandaag heb ik het handwerk aan de jaren 40 rok afgerond. Dit is mijn eerste rok die ik heb gemaakt aan de hand van het Lutterloh patronenboek uit 1941. Het liefst was ik begonnen met een van de jurkjes, maar omdat het systeem nieuw voor me was, heb ik besloten om met iets simpelers te beginnen. Dit bleek een juiste keuze te zijn, want de coupenaden waren te groot, waardoor er rare punten aan het einde van de naad ontstonden. Omdat ik de coupenaden moest verkleinen heb ik veel aan het patroon veranderd. Maar ik ben tevreden over het resultaat. Van de restjes heb ik een bijpassende strik gemaakt.



 Although it's a 40s skirt I styled it more 50s like, drawing inspiration from the secretaries of Mad Men.


Alhoewel de rok gemaakt is van een jaren 40s patroon heb ik voor een jaren 50 styling gekozen. Ik was geïnspireerd door de secretaresses uit de serie Mad Men.


The skirt is lined and the hem is hand sewn with a invisible stitch. The waisband is bias cut. 


De rok is gevoerd en heeft een blinde zoom. De tailleband is schuin van draad geknipt. 



2 comments:

  1. Mooi hoor! Leuk ook zo met dat vestje en die strik, ziet er helemaal 'af' uit.

    ReplyDelete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!