15.4.12

Knitting/Crochet inspiration

Although I've been sewing a lot this week, I haven't finished anything yet. 



I had to work on some assignments for sewing course. And I planned on finishing my 70s dress but that didn't work out. The fabric has plaids and after sewing the striped bodice of my Rock and Roll dress and the plaided 40s Lutterloh skirt  I was getting tired of matching every pattern piece. I really need to work on something else. Because I already had finished the patterns for the 50s inspired tulip blouse I thought this would be a good alternative. 


Alhoewel ik afgelopen week veel heb genaaid heb ik niets af kunnen krijgen. Ik heb een aantal opdrachten voor naailes gemaakt en daarnaast had ik willen werken aan de jaren 70 jurk. De stof bevat een ruitenpatroon. Maar na het naaien van  de jaren 40 Lutterloh rok  en het gestreepte lijfje van de  Rock and Roll dress  jurk ben ik het even zat. Met strepen en ruiten komt het naaien heel nauwkeurig, anders ziet het er al snel rommelig uit. Alle patroondelen moeten zorgvuldig worden uitgeknipt en bij het het in elkaar naaien dienen de lijnen door te lopen. Ik wilde even aan wat 'makkelijkers' werken. Omdat ik het patroon voor de op de jaren 50 geïnspireerde tulpenblouse  al klaar had, ben ik hiermee begonnen. 

Today, I won't post any pictures because there's nothing fancy to see yet. Instead I would like to share some of my favourite knitting/crochet patterns from http://www.antiquepatternlibrary.org/. This site is just great, I can spend hours browsing the patterns and beautiful pictures.

Vandaag geen foto's van mijn naaiprojecten, maar een aantal brei- en haakpatronen ter inspiratie. De website http://www.antiquepatternlibrary.org/ bevat een grote collectie boeken met  haak- brei en borduurpatronen. Hieronder een aantal van mijn favorieten. 






This mitten is from 1895 pattern book, it think it's gorgeous. 
Deze want kom uit een patronenboek uit 1895. http://www.antiquepatternlibrary.org/pub/PDF/BrainerdLast.pdf



A small bow / een kleine strik (1915)






I love the knitted/crocheted bags from the 1910s.
De  gebreide/gehaakte tasjes, die kenmerkend zijn voor het begin van de 20e eeuw, zijn erg leuk.



From the 6th Cortelli book (1917) I picked these patterns as my favourites. The picture with the pleated skirt really inspires me on how to style my pleated skirt.

Uit het 6e Cortelli boek (1917) zijn deze patronen mijn favorieten. De foto met plooirok toont hoe je een dergelijke rok mooi kan combineren.

1922
1848

These are just some examples of the many collar patterns you can find on the webiste.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de vele kragen die je op de website kan vinden.



This jacket is just incredible. How much time would this take? It's so beautiful. 
Dit jasje is ongelofelijk. Hoeveel tijd zou hier in hebben gezeten? Het is echt prachtig.
(1912)



This is the Cortelli kitten, which you will find at the end of the Cortelli books.

Deze afbeelding tref je aan op het einde van de Cortelli boeken.

2 comments:

  1. Wat een leuke site, the antique pattern library. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het is geweldig! Fijne inspiratie voor nieuwe projecten. Bedankt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Het is inderdaad een erg fijne site!

      Delete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!