29.5.12

Next Lutterloh project

I really feel like making more (summer) dresses. But I feel a bit guilty starting something new since I have quite a list with things to do. I promised myself to finish this list first before moving on to a new project. But after taking a look on my list I decided a can postphone a few projects because they are more suitable for winter/autumn. What is left, are a few sewing projects which needs to get finished. Perfect to finish when I work on a bigger sewing project. Another reason to start something new is that I really miss starting a new project, making the patterns, the fitting ecc. For the last couple of projects I used patterns I already used before. I also realised that sewing is my hobby and I think I should enjoy my hobby as much as possible, instead of doing things i don't feel like at that moment. I have little spare time so I would like to use it well.

So what shall I make?

Ik wil graag meer (zomer)jurken maken, maar ik voel me schuldig iets nieuws te maken, terwijl er nog projecten zijn die nog niet af zijn. In eerste instantie had ik met mezelf afgesproken eerst het lijstje af te werken voor dat ik met iets nieuws ga beginnen. Maar nadat ik op het lijstje keek zag ik dat een aantal projecten uitgesteld konden worden omdat het om herfst/winter kleding gaat. Wat overblijft zijn een paar projecten die nog afgerond dienen te worden. Dat zijn van die dingen die ik het liefst tussendoor even oppak. Een andere reden om iets nieuws te beginnen is dat ik weer zin heb om iets compleet nieuws te maken. Een nieuw patroon, het proefmodel, het doorpassen, etc. 
Ten slotte heb ik me gerealiseerd dat dit mijn hobby is en daarom plezier zou moeten hebben in het naaien. Ik heb beperkte tijd die ik hieraan kan besteden en daarom kan ik beter dingen doen waarvan ik een goed gevoel krijg, dan dat ik dingen doe waar ik op dat moment eigenlijk geen zin in heb. 

Dus, wat ga ik maken?

As you probably know I'm the proud owner of some Lutterloh pattern books. Those gorgeous miniature patterns are quite a challenge to work with if you have little experience with them. I only used a pattern one time before, and I had to change a lot to make it fit. After finishing the skirt I put it away for a while. But now i feel like tackling Lutterloh again. 

Zoals jullie waarschijnlijk wel  weten ben ik in het bezit van Lutterloh naaipatronen. Deze, op schaal gemaakte, patronen, zijn nogal een uitdaging als je er niet veel mee hebt gewerkt. Ik heb slechts een keer eerder een Lutterloh patroon gebruikt en dat heeft me veel tijd gekost om ze passend te maken. Nadat ik deze rok heb gemaakt heb ik de patronen even gelaten voor wat het is. Maar nu heb ik weer zin om er mee aan de slag te gaan.


I have a beautiful floral fabric which I want to use for a dress. The size of the fabric is not too big, so I was a bit limited in picking a pattern. After some searching I came across a pattern which will be perfect for the fabric. It's the floral dress, with the black bow and belt from the picture above. 

Ik heb een hele mooie bloemenstof die ik wil gebruiken voor een jurk. Het stukje stof is niet al te groot, waardoor ik werd beperkt in het kiezen van een patroon. Na wat zoekwerk te hebben verricht, kwam ik de perfecte jurk tegen. Het is de bloemenjurk met zwarte band en strik op de bovenstaande afbeelding. Hopelijk lukt het om de jurk van de stof, die ik voor ogen heb, te maken. Ik denk dat de stof erg mooi past bij het model.



The pattern comes from a 1938 Lutterloh pattern book. I love the collar of this dress, the small bow and the gathered darts. 
I think it will take some time to finish te dress, as I see how much time it took to finish the skirt. 

To be continued!

Het patroon komt uit een Lutterloh patronenboek uit 1938. De kraag, het strikje en de geplooide coupenaaden vind ik erg mooi aan deze jurk.
Het zal waarschijnlijk wel even duren voordat ik de jurk af heb, als ik kijk hoeveel tijd het kostte om de rok te maken. 

Wordt vervolgd!




6 comments:

  1. Oh, ik ben benieuwd hoe het wordt, dat ziet eruit als een mooi model, en leuk stofje ook!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik hoop dat het gaat lukken! Het is een lastig systeem om mee te werken, maar de patronen zijn te mooi om er niets mee te doen. En ik hoop dat na wat meer oefening het makkelijker gaat :)

      Delete
  2. Wat een mooi blog heb jij. Echt leuk om te zien wat anderen maken. Ik heb een vraag, ik heb op internet een sca nvan vier jurken uit dit boek gekocht als pdf maar ik twijfel of acrobat het bestand heeft aangepast. Kun jij me misschien vertellen wat de afmeting van een pagina is in het originele boek? Dan kan ik het bestand op dezelfde afmeting afstellen.

    Groetjes,

    J.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dankjewel en leuk dat je mijn blog hebt gevonden! Ik kom in het weekend nog even op je vraag terug, want ik heb het momenteel nogal druk.

      Delete
  3. Ja joh, doe maar rustig. Ik heb helemaal geen tijd om iets nieuws te naaien. (zucht) Ik zou het liefst de hele nacht opblijven om te kunnen naaien.

    J.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik heb het even voor je nagemeten en ik kom op uit 20,7 bij 14,7 cm. Heb je al eens eerder met Lutterloh patronen gewerkt?

      Ik kan je aanraden om eerst een proefmodel te maken, want de maatvoering valt anders vergeleken met moderne patronen. Wat betreft de jurk van deze blog zijn de patronen van het lijfje bij mij te breed en te kort uitgevallen. Mijn ervaring tot nu toe is dat er toch wel wat werk inzit om het patroon passend te krijgen.

      Succes! En ik ben benieuwd welke patronen je hebt ontvangen!?!

      Delete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!