23.5.12

Stranded Knitting: First Try

Okay, I know it's not the kind of weather to knit. But I'm hooked, I knit almost everyday, so I don't really mind.  Besides finishing my purple cardigan I tackling the technique of stranded knittng (knitting with two colours in one row). After a few attempts I think i'm getting it.

Ok, Ik weet het, dit weer nodigt niet bepaald uit tot breien. Maar ik ben nu eenmaal verslaafd, ik brei bijna alle dagen, dus het maakt me niet veel uit. Naast het afronden van mijn paarse vestje, leer ik mezelf te breien met meerdere kleuren. Na wat oefening denk ik dat ik op de goede weg zit.

I searched the world wide web about stranded knitting tutorials.
Most tutorials teaches you how to knit with both hands. With your left hand you knit the continental way, while your right hand is knitting the English way. Knitting the continental way wouldn't be a problem, since I learned knitting this way. Knitting with the right hand would be a bigger problem. I'm left handed and not used to knitting the English way. You can imagine that knitting with my right hand was a disaster. But now it's getting better.

Ik heb het internet afgezocht naar werkinstructies. In de meeste instructies wordt uitgelegd hoe je kan breien met beide handen. Met je linkerhand brei je op de continentale manier, terwijl je met je rechterhand op de Engelse manier breit. 

Another thing with stranded knitting is tension. When you're knitting with one colour the other one floats behind your knitwork. When this thread is too tight your work will pucker. As you can see, in the beginning my tension wasn't right, in the end it's getting much better.



De spanning van de draden is erg belangrijkl als je met meerdere kleuren breit. Als je met de ene kleur breit, loopt de andere kleur aan de achterzijde van je werk mee. Wanneer deze draad te strak is aangetrokken gaat het werk trekken. Dit zie je ook op de foto's. Op het einde van mijn werk lukt het me beter met de beide draden te werken, waardoor het breiwerk er mooier uit komt te zien.

I will practice this for a bit and then I have to tackle another technique. Knitting with circular needles!
Ik ga hier nog wat meer mee oefenen en daarna ga ik weer iets nieuws leren. Breien met rondbreinaalden!

I used these tutorials:
Ik heb deze instructies gebruikt:

http://blog.bygumbygolly.com/2011/11/vkc-tension-puckers-even-stranded.html
http://www.youtube.com/watch?v=JOYBE11s640
http://www.youtube.com/watch?v=yuLY2qd3THk&list=UUvpfQjN99P31tKrCvrfy0ow&index=4&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=Fr37s_WhRkY&list=UUvpfQjN99P31tKrCvrfy0ow&index=3&feature=plcp

2 comments:

  1. Hallo!

    Je hebt gelijk, geen breiweer, maar het is eigenlijk altijd tijd voor breien. En ook haken, in mijn geval. Goed dat je het jezelf aan het aanleren bent! En.. oefening baart kunst. Ik ben in ieder geval al onder de indruk van de resultaten tot nu toe! Lekker door blijven breien in een schaduwrijk plekje in de tuin. Geniet ervan!

    Anne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha ja, ik kan gewoon niet stil zitten. Ik moet wat in mijn handen hebben.

      Delete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!