17.6.12

Finished: 40s inspired skirt and blouse

A while ago I wrote about the blouses I wanted to make using one basic pattern. This is the 4th blouse I made out of it. Because I don't have any skirts to match the blouse I decided to sew a skirt as well.


Een tijdje geleden heb ik meerdere blogs gewijd aan het basispatroon voor een blouse dat ik gebruik. Inmiddels heb ik 4 blouses gemaakt met dit patroon, maar ze zijn allemaal anders.
Omdat ik geen rok had die bij de blouse paste heb ik besloten er een rok bij te maken.


I changed quite a lot about the basic blouse pattern. I added puffed sleeves. At first I wanted to use the sleeves of the Boudoir Dress but of course I decided to do something else. Well I still used the pattern of the sleeves but altered it. The sleeve has originally a yoke. Around the yoke and at the top of the sleeve you gather the fabric to create volume. I liked this amount of volume but this time I wanted to make pleats, lots of pleats! The top of the sleeve has 4 pleats, the bottom has 6 pleats. 

Ik heb vrij veel aan het patroon veranderd. In de eerste plaats heb ik pofmouwtjes gemaakt. In eerste instantie wilde ik de mouwen van de Boudoir Jurk gebruiken, maar natuurlijk wilde ik het toch weer anders. Ik heb nog steeds het patroon van de mouwen gebruikt, maar ik heb wat aanpassingen gedaan. De mouw bestaat oorspronkelijk uit twee delen. De kop van de mouw en rondom het ingezette deel wordt de stof gerimpeld zodat er volume wordt gecreëerd. Ik wilde qua volume hetzelfde bereiken, maar dan met plooien. Ik heb 10 plooien gemaakt. 6 aan de onderzijde en 4 aan de kop van de mouw.


I drafted a peter pan collar. This was actually the first time. But with some help of Hillary Campbell's book (which I bought much cheaper) I managed to draft a peter pan collar. 

Ik heb een peter pan kraag gemaakt. Dit was de eerste keer dat ik een dergelijke kraag heb getekend, maar met de hulp van Hillary Campbell's boek (mijn boek was een stuk goedkoper) ben ik er goed uitgekomen. 


The other blouses have a seperate piece of fabric for the buttons and buttonholes. This time I didn't want to add a seperate piece. I changed the pattern by adding ca. 3 inches to the center front.

De andere blouses hebben een losse knopen- en knoopsgatenbies. Deze keer wilde ik een aangeknipte bies. Van beide voorpanden heb ik middenvoor met 7,5 cm verlengd.  


I also used the skirt pattern of the Boudoir Dress. I made the skirt a bit longer and added a waist band. The skirt has an invisible hem. I folded the end of the seams and stitched it, instead of serging the seams. I really dont't like serged seams.

Het patroon van de rok is eveneens afkomstig van de Boudoir Jurk. De rok heb ik iets verlengd en ik heb een tailleband toegevoegd. De rok heeft een blinde zoom. En omdat ik niet zo weg ben van afgelockte naden heb ik de uiteinden van de naden omgevouwen en doorgestikt.  




I didn't have much trouble with sewing the blouse. After making a few other blouses it gets easier to make them. The only problem was my nosy cat!

 Het maken van de blouse ging zonder verdere problemen. Ik merk dat het me steeds makkelijker afgaat nu ik meerdere blouses heb gemaakt. Het enige obstakel was mijn bemoeizuchtige kat!




4 comments:

  1. Great minds think alike! I love yours, and of course the blouse you sewed. I really need to sew some blouses now to match my skirt. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you! And after a few blouses you realise you need more skirts! Well, it keeps us sewing :)

      Delete
  2. Lovely combo! The blouse looks great on you, I love the sleeves =) The skirt is such a beautiful classic... Hmmm, maybe I need to make more A-line skirts... ; )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you! I want more A-line skirts too! In different colours and slightly different details.

      Delete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!