16.6.12

My favourite sewing tools

Finally time to sew, knit and blog again. Last tuesday I had my sewing exam! I spent almost all of my spare time into the preparations for the exam and finishing all the assignments. 










I passed! In september I will continu with a more advanced sewing course (costumiere/dress maker). I will learn everything about pattern drafting, fitting and more sewing techniques. Sometime soon I will write about what I've learned last year. And I can tell it is a lot, I think we completed over 40 assignments  during the year.

I thought it would be fun to write about my favourite sewing tools. Here are in random order my favourites:

Eindelijk weer tijd voor mijn eigen naai- en breiprojecten en eindelijk weer tijd voor mijn blog. Afgelopen dinsdag heb ik mijn examen Kleermakerspraktijk gehad. De laatste tijd ging al mijn vrije tijd zitten in de voorbereiding op dit examen. Het voorbereiden van de praktijkopdracht en het afronden van alle opdrachten die we in moesten leveren.


Ik heb het gehaald! In september ga ik verder met de opleiding costumiere. Ik leer dan alles over patroon tekenen, afpassen en verschillende naaitechnieken. Binnenkort zal ik een blog wijden aan de opdrachten die ik afgelopen jaar heb gemaakt. Ik kan vertellen dat het veel was, we hebben meer dan 40 opdrachten moeten maken gedurende het jaar.


Het leek me leuk om een blogje te schrijven over mijn favoriete naaibenodigdheden. Hieronder, in willekeurige volgorde, mijn favoriete tools:

1. Seam ripper with a tweezer / Tornmesje met pincet


I really like this seam ripper because of the tweezer. It comes in really handy if you want to remove basting threads after you have sewn the piece together. 

Dit tornmesje gebruik ik graag omdat er ook een pincet aan zit. Het pincet is zeer handig als je rijgdraadjes wilt verwijderen, nadat je ze hebt vastgestikt.



2.  Geo Triangle / Geodriehoek

The geo triangle is useful for different reasons. Sometimes I prefer using a small ruler instead of the bigger ones I have. It's more mangeable and easy to check right angels and measure small distances. When your fabric isn't too dark you can use it for cutting the seam allowance as well. (I did this a lot before I bought a 'zoommaatje', see below).
The geo triangle comes in handy too, when you stitch a right angle. After stitching it, you want a smooth angle. Normally, I used my scissors to smoothen the angle, by putting the ends of the scissors into the corner. Although I never damaged my fabric this way, it is a bit tricky. 
A better and much saver method is using the geo triangle. You put the right angle inside the corner, this way you get really nice corners, without damaging your fabric.






De geodriekhoek is handig om verschillende redenen. Ik heb meerdere meetlinten en linealen, maar soms is het handiger om iets kleiners en handzamers te gebruiken. Om rechte hoeken te controleren of kleine afstanden af te meten. Wanneer je stof niet al te donker is kun je het gebruiken bij het aanknippen van naadtoeslag. (Ik deed dit voordat ik een zoommaatje heb aangeschaft; zie verderop).
De geodriehoek is ook handig als je een rechte hoek hebt gestikt en deze zo strak mogelijk wilt hebben.
Eerder gebruikt ik altijd de punten van mijn schaar om de hoek eruit te drukken. Gelukkig ben ik nooit uitgeschoten maar het is wel riskant. De geodriehoek kun je hiervoor ook gebruiken. Deze schuif je als het ware in de hoek, op deze manier krijg je een mooie hoek zonder dat je het risico loopt je stof te beschadigen.


3. Prym Trickmarker


This marker is a temporary marker. After a while the ink disappears or you can wash it a away with a bit water. I use this marker for placing my buttonholes. It's much more accurate then using dressmakers chalk.

Na een tijdje is de inkt niet meer zichtbaar van deze stift. Ik gebruik de stift bij het plaatsen van knoopsgaten. De stift is veel nauwkeuriger dan kleermakerskrijt. Na een tijde verdwijnt de inkt, of je kan het weghalen met een beetje water. 

4. Tracing paper Beauty VOF/ Patroontekenpapier Beauty VOF


The tracing paper in most Dutch fabric or sewing shops is of very bad quality. Okay, it's cheap, but it's doesn't last very long. The paper is very thin and tears apart easily. Especially for pattern drafting you need better tracing paper. But also when you traced a pattern and you want to use it again you need tracing paper of better quality.

Last year I did some online tracing paper research and I found the perfect tracing paper. The quality is great, the paper is thicker, but also sheer enough to trace patterns. You pay a bit more, but it is really worht its money. 

Doorgaans is het patroontekenpapier uit stoffen/fournituren winkels van zeer slechte kwaliteit. Het is goedkoop, maar niet erg duurzaam. Het papier is dun en scheurt gemakkelijk. Voor patroon tekenen heb je papier van betere kwaliteit nodig. Maar ook als je een patroon vaker wilt gebruiken is beter patroon papier niet verkeerd. 

Vorig jaar ben ik op zoek gegaan naar beter patroonpapier. En met succes, want bij de webwinkel van VOF Beauty heb ik papier van zeer goede kwaliteit gevonden. Het is stevig, maar je kan nog steeds patronen overtekenen. Het is misschien een beetje duurder, maar het scheelt een hoop frustraties (althans voor mij dan).

5. Hair pin / Haarspeld


When you sew loops, the hair pin is very usefull to turn the fabric. After finishing stitching, you cut the seam allowances smaller. Then you cut at right angles to the stitching at ca. half an inch to the end of your loop. You put your hair pin through this small piece of fabric. The final step is pushing the hairpin through the bigger part of the loop. When the fabric is turned you need to press the loop.



De haarspeld is ideaal voor het maken van lusjes. Nadat je een lusje hebt genaaid, moet je hem omdraaien. Na het stikken, knip je de naadtoeslag kort en zet je een knipje haaks op het stiksel, op ongeveer 1 - 1,5 cm voor het einde. Door dit stukje schuif je de haarspeld. Daarna schuif je de haarspeld door de rest van het lusje. En tadaa, je lusje is omgedraaid! Alleen nog even mooi glad persen.

6. Seam help / Zoommaatje


This ruler has all the different seam allowances you need when you're cutting fabric or drafting/tracing a pattern. It's just a simple but a great help to get the right seam allowance.

Het zoommaatje bevat alle naadtoeslagen die je nodig hebt bij het uitknippen van de stof of het tekenen/overtrekken van een patroon. Het is simpel maar superhandig.

7. Golden Bird giftbox / Goldenbird cadeauset

I must admit I haven't used it yet. This was a present from my sewing teacher after finishing my exam. It's so cute so I really want to share it. I got this giftbox with small pair of scissors, a spring ruler and a thimble. The ruler is compact which I like. The scissors are so cute, they have the shape of a stork. 


Ik geef toe, ik heb het nog niet gebruikt. Dit was een cadeautje van mijn lerares omdat ik mijn examen heb gehaald. Het schaartje is zo schattig, dat ik het toch wilde delen. Deze cadeaubox bevant naast het schaartje een vingerhoed en een rolmaatje. Het rolmaatje is compact en lijkt me daarom handig in gebruik. Daarnaast is het praktischer dan de meetlinten die je niet automatisch op kan rollen. Het schaartje is in de vorm van een ooievaar, hoe schattig!

Which sewing tool is your favourite?
Wat is jouw favoriete hulpmiddel bij het naaien? 

I'm sorry for some of the bad pictures, but there wasn't enough light in my sewing room.
Excuses voor de slechte foto's, maar ik had helaas niet genoeg licht.



2 comments:

  1. Hoi Antje, gefeliciteerd met het halen van je naaiexamen!
    Ik hoor het wel van je als je aan de Colette patronen toe bent, dan stuur ik ze naar je op. Is geen moeite hoor, juist fijn dat nog iemand er gebruik van kan maken toch :)

    Fijn weekend en veel plezier achter de naaimachine!
    Inge

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dankjewel! Ik laat het wel even weten, wanneer het zo ver is!

      Delete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!