24.8.12

Work in progress: 40s pleated dress

This week I finally had some time to pick up sewing again. I really wanted to work on the Brigitte dress or the 30s Lutterloh dress. Unfortunately the cleaning company rejected all of my self drafted and traced patterns (i.a. the adjusted Birgitte dress patterns and 30s dress patterns), resulting in not cleaning them. Next week I'm going to pick them up and tracing them again. This way I don't have to start all over again. Another reason for not working on my already started projects is that I don't have all the cut fabric pieces complete. We still haven't unpacked everything, so they will be probably somewhere, but it will take some time until we are really settled in our home. 



Ik had deze week eindelijk weer tijd om te naaien. Het liefst had ik gewerkt aan de  Brigitte jurk of de  Lutterloh jaren 30 jurk . Helaas heeft het schoonmaakbedrijf al mijn zelf getekende en overgetrokken patronen (waaronder de aangepaste patronen voor de Birgitte jurk en de jaren 30 jurk) afgekeurd en dus niet schoon gemaakt. Volgende week gaan we de afgekeurde spullen uitzoeken. Ik wil dan mijn patronen meenemen en overtekenen, zodat ik niet helemaal overnieuw hoef te beginnen. Daarnaast heb ik niet alle uit de stof geknipte patroon delen compleet. Nog niet alles is uitgepakt dus ze komen wel weer boven water, maar dat zal enige tijd nodig hebben.

I picked the green dress/ Ik heb voor de groene jurk gekozen
For my new sewing project I picked a 40s pattern from the German sewing magazine Moden Welt. 
It's an over knee dress with a yoke, peter pan collar, puffed sleeves and pleats. The bodice is a bit blousey. The back is closed with buttons.  In other word: a dress with a simple silhouette with lovely details. 

Ik heb gekozen voor een jaren 40 patroon uit een Duits patronenblad 'Moden Welt' genaamd. De jurk komt over de knie waarbij een groot deel van het lijfje en de rok aaneengesloten zijn. Dit deel bevat plooien en wordt aan het bovenste deel van het lijfje genaaid. Daarnaast heeft de jurk een peter pan kraagje, pofmouwtjes en op de rug een knoopsluiting. Met andere woorden: het is een jurk met een simpel silhouette en mooie details.


Tracing the pattern was a horrible task. All the patterns from the magazin are printed in the same colour. And there are a lot of patterns on it (which is of course completely understandable with the wartime rations). It was really hard to find the right lines of the needed pattern parts.
There aren't any sewing instructions so I have to figure a lot out by myself and that made me decide to change the yoke of the pattern. As you can see the seamline of the yoke is not a straight line, but is a bit 'wavy'. (Don't know how to explain it more clearly). I wasn't sure if i really like it and I didn't feel like spending a lot of time in making the yoke. Because it will be difficult making smooth 'waves' with having the pleats in the same spot. 

Het overnemen van het patroon was een verschikkelijke klus. Alle patronen uit het boekje zijn op gedrukt op een pagina in dezelfde kleur (gezien de rantsoenen gedurende de 2e wereldoorlog is dit wel te begrijpen). Het was echt lastig om de juiste lijnen van de patronen op het blad te vinden. 
Het blad kent geen naai-instructies waardoor ik veel zelf uit moest zoeken. Omdat het me niet duidelijk werd hoe ik de geplooide rok aan het bovenlijfje moest naaien gelet op de ronde vormen van de naad, heb ik besloten de lijn door te trekken.  Ik had sowieso al mijn twijfels of ik het wel echt mooi vind.


  At the moment I'm working on the muslin, with no sleeves and collar yet. First I want the body part to fit well. So far I came up with the next alterations: 

- the skirt is a bit too tight around the hips
- the skirt is too short
- the neck is too tight, need to deepen it a bit and therefore alter the collar as well
- too much space on the shoulders

Momenteel ben ik bezig met het proefmodel. Nog zonder mouwen en kraag, zodat het makkelijker is om de pasvorm van de torso aan te passen. Ik moet in ieder geval het volgende aanpassen:

- de rok zit rond de heupen wat te strak
- de rok is te kort
- de hals zit te strak, moet worden uitgediept en kraag moet eveneens worden aangepast
- te veel ruimte bij de schouders

Have a nice weekend!
Fijn weekend toegewenst!




2 comments:

  1. Oh ik benieuwd naar het eindresultaat, klinkt als een erg leuk kleedje :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik kijk er ook naar uit, eindelijk weer eens wat afmaken, haha!

      Delete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!