24.9.12

Finished: 50s inspired blouse and Delft Blue circle skirt

Yes! I finally finished something! My last finished project was over 3 months ago!

Yes! Eindelijk weer iets klaar! Het laatste project dat ik heb afgerond was ruim 3 maanden geleden!

Used fabric

I made circle skirt using a cute printed cotton with a Delft Blue design. The fabric was in my stash for over 3 years. I bought it quit impulsively and didn't now what to do with it. 
But when I was unpacking some of my moving boxes I came across it again and I suddenly knew what to do with it.

De cirkelrok is gemaakt van  katoen met een Delfts Blauw print. Ik denk dat ik dit stofje al meer dan 3 jaar in mijn kast lag. Ik heb de stof destijds nogal impulsief aangeschaft en ik heb eigenlijk nooit geweten wat ik ermee aan moest. Maar toen ik aan het uitpakken was, en het weer in mijn handen kreeg, wist ik ineens wat ik ervan kon maken. 

Vintage pattern cover

This drawing of a vintage sewing pattern envelope inspired me. I pinned it  a while ago at Pinterest. I haven't thought about using a plaid fabric for a circle skirt before. I really like it!
My Delft Blue fabric could be used in the same way!

De bovenstaande afbeelding was de aanleiding om een nieuwe cirkelrok te maken.  Een tijdje geleden had ik de afbeelding toegevoegd aan mijn Pinterest account. Ik had er nog niet eerder aan gedacht om een geblokte stof voor een cirkelrok te gebruiken. Ik vind het echt superleuk!
Het Delft Blauw stofje zou ik ook op deze manier kunnen gebruiken!

There are many different ways to draft a full cirlce skirt. I think it's one of the most easiest skirts to draft. This time I used the instructions in one of my vintage sewing books. I will post the instructions later this week, with more details about the skirt.

Er zijn meerdere manieren om een een patroon van een cirkelrok te kunnen maken. Ik denk dat het een van de gemakkelijkste patronen is om te tekenen. Deze keer heb ik gebruik gemaakt van de instructies uit een van mijn vintage patroontekenboeken.  De instructies en extra info over de rok zal ik later deze week plaatsen.


Because I didn't have enough fabric I made my skirt a bit shorter then the traditonal ones from the 50s. When sewing the skirt I get the idea of combining it with a 50s inspired blouse. 

In vergelijking tot de traditionele cirkelrokken uit de jaren 50 heb ik mijn roklengte iets verkort. Ik had helaas niet genoeg stof. Toen ik bezig was met de rok kreeg ik het idee deze te combineren met een op de jaren 50 geïnspireerde blouse.

Drawing Lutterloh 1954

I used this picture from my Lutterloh 1954 pattern book to draft the pattern. I made piping to accentuate the yoke.

Ik heb deze afbeelding uit mijn Lutterloh patronenboek (1954) gebruikt om het patroon te tekenen. Ik heb zelf piping gemaakt om de pas in het voorpand te accentueren.
1                                                          2                                                                     3

When I finish a sewing project, I put it on a dressform and show it to my boyfriend R. Most of the times he likes it, but this time he didnt. I thought it would be fun to mix diffrent kind of printed fabric with each other, but R. didn't like it at all.
I started feeling abit unsure and decided to make pictures of the two combined but also making other combinations.

Wanneer ik klaar ben met een naaiproject, doe ik het om de paspop zodat ik het aan mijn vriend, R., kan laten zien. Meestal vindt hij het wel leuk wat ik maak, maar nu helaas niet. Ik vond het juist leuk om verschillende printjes met elkaar te combineren, maar R. vond het echt niet leuk. Het bracht me aan het twijfelen, dus ik heb foto's gemaakt van de oorspronkelijke combinatie, maar heb ook een aantal variaties gemaakt.

What do you think, is this too much?
Which combo do you like the best? 
I'm still doubting...

Wat denk je, is het teveel van het goede?
 Welke combinatie vind je het leukst?
Ik twijfel nog steeds...





4 comments:

  1. Het is een mooi setje geworden! Staat ook leuk bij elkaar, vind ik. En je blouse met dat andere rokje is ook leuk. Soms moet je gewoon op je eigen mening afgaan en die van je wederhelft maar even laten voor wat 't is. Doe ik ook, als M. weer eens zegt: ja, wel leuk, maar wel een beetje raar :( of misschien moet hij er gewoon nog even aan wennen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dankjewel! Haha, nou ik mix wel vaker verschillende printjes met elkaar, maar ik geloof dat hij daar niet zo van gecharmeerd is. Meestal trek ik me er niet zoveel van aan, maar soms brengt ie met toch aan het twijfelen.

      Delete
  2. Wauw zo super! Ik vind de cirkelrok echt super. Lijkt me inderdaad wel een makkelijke soort rok, de volgende rok die ik ga maken zal ook een cirkelrok zijn (die van Mme Zsazsa ;-)). Ik vind de tweede combinatie het schoonst! Maar ik hou wel van prints te mixen ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dankjewel! Ben benieuwd naar jouw versie!

      Delete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!