16.9.12

One project vs. multiple projects

I really envy people who work on one sewing project, finish it and start a new one. I'm not like that at all. No, most of the time I'm working on more projects. 

Ik benijd mensen die aan een naaiproject werken, het afmaken en dan met iets nieuws beginnen. Ik ben totaal niet zo. Meestal werk ik aan meerdere projecten.

For example: the last two weeks I worked on four different sewing projects.

Bijvoorbeeld: de afgelopen twee weken heb ik aan vier verschillende projecten gewerkt.

1. Lace curtains for my sewing room
1. Kanten gordijnen voor mijn werkkamer



 It started with the curtains. They are almost finished, I only need to hem them. But since the curtain tracks aren't hanging yet I can't finish. This project is on a hold for a while, I want the rails to be placed first so I can decide where the hem should be.


Het begon met de gordijnen. Ik heb ze bijna af, alleen de zomen moeten er nog in. Aangezien de roedes nog niet  hangen, kan ik ze nog niet afmaken. Het ligt dus even stil, ik wil eerst de roedes op zijn plaats hebben zodat ik de hoogte weet.

2. 40s pleated dress
2. Jaren 40 jurk met plooien

I'm still working on the fit of my muslin. R. is helping with the fit, therefore the time I can spend on fitting the muslin is limited.  

Ik ben nog steeds met het proefmodel bezig. R. helpt met het afpassen, hierdoor heb ik maar beperkte tijd om eraan te werken.



3. Delft blue skirt


I started sewing the skirt in order to fill the time between the fittings of the dress mentioned above. Before sewing the hem of this skirt, I left it for while to hang out, preventing the hem from sagging. This was of coure a good excuse to start another project. 

Ik ben met dit project begonnen om de tijd tussen het afpassen van de hierboven genoemde jurk op te vullen. De rok heb ik even een paar dagen uitgehangen alvorens de zoom erin te naaien. Ander loop je later het risico dat de zoom uit gaat zakken. Dit was natuurlijk een goed excuus om nog een project op te starten.


4. 50s inspired blouse

Well, hanging out the skirt wasn't the only reason starting another project. I also wanted to make a blouse to 'match' the skirt. I use quotation marks because it's not really matching in the way of matching colours. But I think blue and brown will work together. To make it more playful I like to combine different prints. 

Het uithangen van de rok was niet de enige reden om met iets nieuws te beginnen. Ik wilde ook een 'bijpassende' blouse maken. Ik zet het maar tussen aanhalingstekens, want het is niet echt bijpassend wat betreft kleuren. Maar ik denk dat het bruin gaat bij het blauw gaat. De verschillende prints maakt het geheel wat speelser.


Working this way has both pros and cons. I'm quite a perfectionist, but I'm very impatient as well. (This can be very difficult sometimes) Switching projects helps my to stay focused and work neat and tidy. Also, when I'm tired I prefer sewing easy stuff, like curtains. When I'm working on something difficult and I'm too tired for it I can change to something easier. In the case of the skirt, I don't loose sewing time because I can change to something else.

Het werken op deze manier heeft zo zijn voor- en nadelen. Ik kan behoorlijk perfectionistisch zijn, maar daarnaast ben ik ook erg ongeduldig, wat af en toe erg onhandig kan zijn. Het wisselen van projecten houdt me gefocust en zo blijf ik netjes werken zonder dingen af te raffelen. Wanneer ik moe ben, houd ik me liever bezig met eenvoudige projecten (gordijnen). Wat betreft de rok, die een paar dagen uit moet hangen, kan ik de tijd mooi gebruiken voor wat nieuws.

On the other hand it takes longer to finish something and it feels like you are never finished. When putting projects for too long time away, it's hard to pick it up again. Especially now, after the fire. It feels like ages when I've finished something. It's easier to organize your project if you're working at one project at the time.  

Aan de andere kant duurt het veel langer voordat er iets af is. Als iets te lang blijft liggen is het lastig om het weer op te pakken. Vooral nu, na de brand, vind ik het moeilijk weer verder te gaan met de projecten waarmee ik bezig was. Het is echt tijden geleden dat ik iets af heb gemaakt. Tot slot, is het overzichtelijker als je maar met een ding tegelijk bezig bent.

In the end you have to do what works best for you. I will continue working on multiple projects but try not adding more to it.

Uiteindelijk moet je doen wat het beste bij je past. Ik zal blijven werken aan meerdere projecten, maar ik ga wel proberen niets nieuws hier aan toe te voegen.

What are your thoughts about this subject?  
Wat heeft jullie voorkeur? 


6 comments:

  1. I also carry some maybe not envy but bewilderment towards people who makes one project at the time. It really wouldn't work for me, I function a bit like you: careful about the details, but with a need of small projects when I'm low on energy. I do limit myself to 4 projects at the time (and I'm probebly just activly working on 2 of them at the time). After all, I only have 4 project boxes so no more than 4 it is =)

    Good luck with the dress! All your projects looks very interesting!

    ReplyDelete
    Replies
    1. That is a great idea, having a limited set of project boxes! Never thought about something like that.

      Delete
  2. Ik werk altijd eerst iets af voor ik aan iets nieuws begin, anders wordt onrustig ;-p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha, ik heb het juist net andersom. Ik word juist onrustig als te lang bezig blijf met een ding, vooral als het lastig is of als ik het perse voor een bepaald tijdstip af wil hebben.

      Delete
  3. Die gordijnen, wat een leukerds! Je blouse ziet er ook goed uit, leuk zo met dat strikje voorop. Ben benieuwd hoe dat gaat staan, met die rok.

    Ik vind eigenlijk dat ik eerst het ene af moet maken voordat ik aan het andere begin. Maar dat lukt niet altijd heel goed, soms heb ik ergens even geen zin meer in en dan maak ik tussendoor gewoon iets anders. Eigenlijk is het maar net waar ik zin in heb, naaien is tenslotte een hobby dus het moet vooral leuk blijven :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, dat is ook zo hoor. Het is ook niet de bedoeling dat je met tegenzin aan iets werkt.

      Delete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!