8.12.12

Free Vintage Knitting Pattern / Gratis Vintage Breipatroon

It's been a while since I posted my last free pattern. But today I found some time to upload another vintage knitting pattern. It's a Dutch pattern from Vrouwenwereld (may, 1940). The pattern consists of a two piece ensemble. I love that the ribbing of the jumper is smaller in contrast to the ribbing of the skirt. The eye catching crocheted buttons are great. The pattern suggests a grey wool. I think this would be great in dark green as well. Or maybe a contrasting color for the borders. 



Het is een tijd geleden dat ik mijn vorige gratis vintage patroon heb geplaatst, maar vandaag vond ik tijd om weer een online te zetten. Het komt uit het tijdschrift Vrouwenwereld (mei, 1940). Het patroon bestaat uit een tweedelig setje. Het boordpatroon van het truitje is iets fijner dan die van de rok, wat ik erg mooi vind. Daarnaast worden er zes opvallende knopen gehaakt. Het patroon adviseert een grijze wol te gebruiken. Ik denk dat deze set inderdaad erg mooi is in het grijs. Persoonlijk zou ik donkergroen of misschien een contrasterende kleur voor de boorden ook erg leuk vinden.

Het PDF-bestand vind je hier  of via 'Free Vintage Patterns' bovenaan de site.

PS Tomorrow I will blog about the Dasha sweater including pictures!

PS Morgen zal ik schrijven over de Dasha sweater inclusief foto's!

PPS Onlangs ben ik gevraagd ook weer Nederlandse blogs te plaatsen. Ik weet niet of het alle keren gaat lukken, maar ik ga mijn best doen. Excuses voor mijn wispelturigheid, ik ben nog een beetje zoekende naar hoe ik mijn blog wil gebruiken.

Have a nice weekend!
Fijn weekend!










4 comments:

  1. What an absolutely lovely pattern! The first colour I envision this classic sweater looking good in is forest green, but I think it would look marvelous is just about any hue. Thank you for sharing, dear gal.

    ♥ Jessica

    ReplyDelete
  2. Inderdaad een prachtig patroon! Ik wil deze graag gaan breien. Ik heb 2 vragen:
    - er staat maat 42, hoe verhoudt zich dat tot de huidige maten? Ik heb maat 38, maar bovenwijdte 86/87
    - er staat 'zachte grijze kantwol', heb je nog tips voor welke wol geschikt is? Iets als deze:
    http://www.knitrowan.com/yarns/fine-lace of deze:
    http://www.garnstudio.com/lang/nl/visgarn.php?garn=Lace
    Alvast bedankt voor je hulp!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi Wilma,

      Wat leuk dat je dit patroon gaat maken! Oude maten vallen veel kleiner dan de huidige maten. Dus ik zou echt naar de bovenwijdte kijken. En die lijkt overeen te komen met de jouwe. Ook zou je uit kunnen rekenen hoe groot het patroon valt. Ik reken zelf altijd de maten uit voor de taille-, heup- en bovenwijdte, daarnaast wil ik ook weten hoe lang iets wordt.

      Ik denk dat beide soorten wol wel kunnen, maar als je dit zeker wilt weten zou ik met het patroon naar een breiwinkel gaan en navraag doen!

      Succes ermee! Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

      Delete
    2. Hoi Anthea,

      Dank voor je antwoord. Ja, ik ben lang en zal in elk geval de rok langer maken. Jammer staat er geen afmeting voor proeflapje, dus wordt een beetje gokken.
      Jouw tip om advies te halen bij de breiwinkel vind ik een goede, dat ga ik doen.
      Het zal wel even duren met de dunne naalden, maar zal je zeker het eindresultaat laten zien! Groetjes en succes met je vintage projecten. Je hebt een erg leuke blog.

      Delete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!