18.4.17

Finished: 40s Pyjama's

Ok! These 40s pyjamas have been on my sewing wishlist for amany years. I already bought fabric for this fabric 3 years ago, but I got too distracted with other projects, so it stayed untouched in my fabric cabinet for a long time. Last year I made it as a sewing goal for 2016, but didn't have enough time to finish it during that year. Because it was already on my sewing list like forever I decided it has to be my first new sewing project in 2017. And that worked because it's finished now :)

I made a little bow for my hair to add some extra cuteness
 
With the help of my sewing teacher I drafted this pattern. I used a Lutterloh (1941) pattern as inspiration. I made a muslin and needed to change only a few little things. For example the first version of the collar was a little too small. I also added darts at the the back and front to give the bodice a better fit. The Lutterloh pattern only had shoulder darts in the front. And no darts at the back at all. I'm very happy with the sleeves, they just came out like I wanted them to be. 


The Lutterloh pattern of the trousers don't have any seams at the sides. I liked this idea and decided to adapt this in my own pattern as well. The Lutterloh trousers do have a side closure, which is a bit strange, because there's no side seam to work with. I wanted my pj's to be comfy and went for an elastic waistband instead of this side closure.


Drafting and sewing this project went very smooth. Sometimes that happens, that everything goes quite easy. I guess I had a good flow. The only exception were the buttons. I couldn't decide which buttons I should use. After asking some of my friends and a Facebook sewing group it was easier to make a choice. 


To finish the seams I used seambinding. The hems are sewn by hand using an invisible stitch as is the facing of the collar and lapels. The pockets are lined and sewn to the bodice by hand as well. 


I don't think I will really sleep in this pyjama, but it's perfect for a lazy day at home and I don't need lo leave the house :)

Dutch version:

Ok! Deze, op de jaren 40 geïnspireerde, pyjama heeft heel lang op mijn wishlist gestaan. De stof kocht meer dan 3 jaar geleden, maar ik was weer eens afgeleid door andere projecten, waardoor het voor een lange tijd onaangeraakt in mijn stoffenkast bleef liggen. Vorig jaar had ik bedacht dat het maken van deze pyjama wel een leuk naaidoel voor 2016 zou zijn, maar ik had niet genoeg tijd waardoor dit niet lukte. Toen bedacht ik dat deze pyjama het eerste nieuwe naaiproject van 2017 zou worden. En dat werkte blijkbaar wel, want de pyjama is nu af :)



Met de hulp van mijn naai-juf tekende ik het patroon. Als inspiratie gebruikte ik een patroon van Lutterloh uit 1941. Ik maakte een proefmodel en hoefde maar kleine aanpassingen te maken. Zo heb ik bijvoorbeeld de kraag wat groter gemaakt, want de eerste versie viel erg klein uit. Ook voegde ik coupenaden toe aan zowel het voor- als het achterpand. Het Lutterloh patroon heeft alleen een coupenaad vanuit de schouder in het voorpand en het achterpand heeft helemaal geen coupenaden. Ik ben erg tevreden met de mouwen, ze zijn precies zo geworden als ik me had voorgesteld. 

Inside out / Binnenstebuiten 

Het Lutterlohpatroon voor de broek heeft geen zijnaden. Ik was wel gecharmeerd van dit idee en besloot dit over te nemen. Volgens het Lutterlohpatroon komt er een sluiting in de zij, wat een beetje raar is omdat er geen zijnaad is waarmee je kan werken. Omdat comfort voor mij belangrijk is als ik een pyjama draag besloot ik een tailleband met elastiek te maken, in plaats van deze zijsluiting. 


Het tekenen en naaien van dit project ging erg goed. Soms heb je dat, dat iets bijna als vanzelf gaat. Ik zat blijkbaar in een goede flow. Het enige lastig waren de knopen, want ik wist niet welke kleur knopen ik wilde gaan gebruiken. Nadat ik een aantal van mijn vrienden om raad had gevraagd en mijn vraag in een Facebookgroep over naaien had geplaatst is het uiteindelijk gelukt om een keuze te maken.


Voor de afwerking van de naden heb ik gebruik gemaakt van seambinding. De zomen zijn met de hand afgewerkt met een onzichtbare naaisteek, zo ook het beleg voor de reverskraag. De zakken zijn gevoerd en met de hand aan het lijfje bevestigd. 


Of ik ook echt in deze pyjama ga slapen betwijfel ik. Maar hij zal zeker dienst doen als huispak wanneer ik een luie dag thuis heb en deur niet uit hoef :)

4 comments:

  1. I love how your pjs turned out! So cute. I have been thinking about making a pair of these myself but have been too distracted by pretty dresses and other projects myself. May have to move them up to the top (or closer) of the list. I did try an attempt a year ago though and chose the worst possible fabric. I was so frustrated I tossed everything (then I lost the pattern - figures). May be the reason I have been putting them off for so long. I too like how the pants are made up, so easy and an elastic waist band is a great idea. Thank you for sharing! Jennie from theuglydame.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. I love this it is so cute! And perfect for home lounging yes. You're inspiring me to make some pajamas too - it is coming into winter in Australia and I will want something cute and comfy for home. Is your fabric flannel?

    ReplyDelete
  3. These are amazing! I love shape of the lapels.

    ReplyDelete
  4. These are beyond adorable! I absolutely love how they've turned out and the fabric is such a perfect choice for you. I like the little hair bow too, such a cute touch.
    In terms of no seam but having to insert a closure into it, this was very common in the 1930s and 40s. I have several patterns that require a closure at the back neck and you have to cut into the fabric. It's absolutely terrifying because if you haven't marked that centre back properly you'll end up with an off centre opening! xx

    ReplyDelete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!